DetDuInteVisste <3

2013-03-06
11:30:52

Moget värre.
Jag känner vissa människor. Folk som går i min klass, som bor i andra städer i Sverige. Ja över huvudtaget människor. Dessa människor jag pratar om är otacksamma, över dryga, omogna gånger 15 och rent ut sagt elaka mot sådana personer som inte har gjort något över huvudtaget. Det kallas oftast mobbning. I dagens läge innehåller barn och ungdomars tid mycket om mobbning. Det finns dom som mobbar och dom som blir mobbade. Jag har sätt många olika varianter. Elaka sms varje kväll, facebook meddelande, skratt och fula ord i skolan. Jag har även hört och sätt slag och spottningar. Inte var det så mycket mobbning för 20 år sen eller var det de? Jag vet att jag själv är ungdom men jag förstår mig faktiskt inte på mobbning. Vad går det ut på liksom? Att man mår dåligt hemma och tar ut det på andra barn om mår bra? Jag hittar inte poängen med det hela. Det finns barn och ungdomar som gömmer det, inte talar om för sina/sin föräldrar/förälder. Man kanske inte vågar ifall som blir arga eller gör en jätte stor grej av det men mobbning är en STOR grej. Även vuxna kan bli mobbade. Även vuxna kan mobba barn/ungdomar och tvärt om. Det finns människor som skojjar om något om någon annan, men den personen kan även bli väldigt sårad även fast du säger miljoner gånger att du bara skojjade. Jag har själv blivit mobbad, inte enromt mycket men fula ord och kommentarer har väl alltid funnits, hån flin och skratt bakom ryggen. Jag tror att nästan alla barn/ungdomar råkar ut för någon slags mobbning någon gång i livet. Dom som då råkar ut för det men är tillräckligt starka för att kämpa imot. Hjälp dom som blir mobbade och hjälp dom att stå emot. Skaffa hjälp från vuxna eller något annat. Jag vet inte hur mobbning ska stoppas men jag vet att ju fler vi är som kämpar emot, ju mindre blir det som mobbar och blir mobbade.
 
Det var mina ord. Mobbning sker i nästan hela världen. Nästan varje skola. Tänk på det nästa gång du ska komma med någon ful kommentar. Hur skulle det kännas om den personen sa så till dig?
 
PUSS

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: